رژیم غذایی دوران بارداری و تغذیه در دوران بارداری

مجله ی سلامت مادران باردار  سیترین ؛ وضع رژیم غذایی دوران بارداری ، تاثیر زیادی بر سلامت جسمی و روحی کودک دارد. تغذیه مادر حتی در اخلاق و ضریب هوشی و استعداد کودک نیز تاثیر فراوانی دارد زیرا رشد اعصاب و مغز کودک از غذای مادر است. پس هر نوع غذایی که مادر مصرف می کند، بر جسم و روح کودک اثر می گذارد.

مادران عزیز برای آنکه بدون پرخوری ، تمام مواد مغذی مورد نیازشان را به دست آورند ، باید سعی کنند هر روز از همه ی گروه های غذایی استفاده کنند چون استفاده از یک گروه غذایی، همه ی مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین نمی کند. بنابراین در برنامه ی غذایی روزانه خود هر چهار گروه غذایی را بگنجانید.

درست است که مادران باردار باید بیشتر غذا بخورند ولی بدین معنی نیست که به اندازه ی دو نفر غذا بخورند بلکه باید در حدی غذا بخورند که احساس کنند گرسنگیشان برطرف شده است.

همچنین مادران بهتر است علاوه بر سه وعده غذای اصلی ، در فواصل وعده ها بعنی ساعت ۱۰ صبح و ۵ عصر هم برحسب اشتهای خود ، از برخی مواد غذایی به عنوان میان وعده استفاده کنند.

رژیم غذایی دوران بارداری

رژیم غذایی دوران بارداری

رژیم غذایی دوران بارداری

نیاز به داشتن رژیم غذایی خاص در دوران بارداری ضروری نیست. زنانی که قبل از دوران بارداری تغذیه خوبی داشته اند، می توانند فقط با کمی افزایش مصرف غذا، مواد غذایی لازم در دوران بارداری را تامین کنند اما مادرانی که در طول زندگی تغذیه خوبی نداشته اند ، باید کنترل دقیق تر و بیشتری بر میزان مصرف مواد غذایی خود داشته باشند تا کمبود مواد غذایی در بدن خود را جبران کنند.

مادران باردار باید از ۴ گروه اصلی مواد غذایی ( نان و غلات، میوه و سبزی ها ، شیر و لبنیات، گوشت و مواد پروتئینی) به میزان کافی مصرف کنند تا مواد غذایی مورد نیاز بدنشان برای رشد و نمو جنین تامین شود. در زیر ۴ گروه اصلی مواد غذایی مورد نیاز که باید توصط خانم های باردار مصرف شود ، اورده شده است. زنان باردار باید با توجه به وضعیت اقتصادی خود، تغذیه صحیحی را برنامه ریزی کنند تا بتوانند در دوران بارداری و پس از آن ، از لحاظ جسمی و روحی سالم بمانند و کودکی سالم به دنیا بیاورند.

میزان مورد نیاز از هر گروه از مواد غذایی در رژیم غذایی دوران بارداری

گروه پروتئین ها

از یان گروه ۳ سهم در روز باید در رژیم غذایی دوران بارداری موجود باشد که هر سهم معادل ۶۰ گرم گوشت قرمز یا مرغ یا ماهی یا معادل یک لیوان حبوبات پخته شده یا معادل یک عدد تخم مرغ یا نصف لیوان از انواع مغزها می باشد.

رژیم غذایی دوران بارداری

رژیم غذایی دوران بارداری

گروه نان و غلات: از گروه نان و غلات باید ۷-۱۱ سهم در روز در رژیم غذایی زنان باردار موجود باشد که هر سهم مهادل یک برش نان سنگک یا تافتون یا بربری یا ۴ یرش نان لواش است. (منظور از یک برش نان، قطعه نانی به اندازه یک کف دست یا ۱۰ *۱۰  سانتی متر مربع یا حدود ۳۰ گرم می باشد.) همچنین نصف لیوان غلات پخته شده مثل برنج یا ماکارونی نیز معادل یک سهم می باشد.

گروه میوه و سبزیجات

از این گروه ۴ سهم سبزی و ۳ تا ۴ سهم میوه باید در رژیم غذایی خانم های باردار موجود باشد. هر سهم میوه معادل یک عدد سیب یا پرتقال یا موز متوسط یا ۳ عدد زردآلو یا نصف لیوان کمپوت یا میوه پخته شده یا یک چهارم طالبی متوسط است. یک سهم سبزی معادل یک فنجان سبزی خام یا سالاد سبزی یا نصف فنجان سبزی پخته است.

گروه شیر و لبنیات

رژیم غذایی دوران بارداری

از این گروه ۴ سهم در روز توصیه می شود. هر سهم معادل یک لیوان شیر یا یک لیوان ماست یا ۶۰ – ۴۵ گرم پنیر کم چرب به اندازه یک قوطی کبریت یا معادل یک لیوان کشک یا یک و نیم لیوان بستنی می باشد.

گروه متفرقه شامل شیرینی ها ، نمک ، شکلات ، مربا ، سس و… است، به طور کلی مصرف این گروه مواد در حداقل توصیه می گردد.

زنان باردار باتوجه به سن ، فعالیت بدنی ، وضعیت جسمانی و جثه شان ، به مواد غذایی نیاز دارند و بنابراین تعیین یک مقدار ثابت مواد غذایی برای تمام خانم های باردار ممکن نیست. به عنوان مثال نیازهای غذایی یک مادر ۱۸ ساله با یک مادر ۳۵ ساله یکسان نیست. همچنین نیاز یک مادر با جثه بزرگ با مادر دارای جثه کوچک یا متوسط یکسان نیست. به همین علت مادران باید با توجه به سن، فعالیت بدنی ، جثه و… مقدار غذای روزانه خود را تنظیم کنند تا به مقدار کافی غذا بخورند و دچار کمبود یا افزایش دریافت مواد غذایی نشوند.

درباره نویسنده

فرناز سهیلی

فرناز سهیلی

فرناز سهیلی هستم؛ کارشناس مدیریت آموزش، نویسنده در سایت سیترین و چندین سایت پرمحتوای دیگر! دو سال است که در زمینه ی تولید محتوا فعالیت دارم و پس از مدت کوتاهی آنقدر به نویسندگی علاقمند شدم که فکر میکنم نمی توانم از نوشتن دست بردارم. از دیگر علایق من یادگیری چیزهای تازه است . هر چیزی که بتواند من را به چالش بکشد مسلماَ عاشق آن خواهم شد. یادگیری سئو ، موسیقی و فوتبال از چالش های جدید در زندگی من هستند.

دیدگاه خودتان را بنویسید.