بهترین رژیم غذایی لاغری برای مادران شیرده

مجله ی سلامت مادران باردار سیترین ؛ در صورت انجام ورزش و رعایت توصیه های غذایی زیر، وزن مادران بارداری که اضافه وزن دارند بیش از اندازه زیاد نمی شود. همچنین وزن مادران شیرده کم می شود، بدون آنکه مقدار و کیفیت شیر مادر کم شود؛ توصیه های رژیم غذایی لاغری برای مادران شیرده :

  1. روزانه همراه با غذا، سبزی خوردن و سالاد( کاهو، کلم، گوجه فرنگی ، خیار ، هویچ ، فلفل دلمه ای و..) میل کنید.
  2. جهت میان وعده غذایی از میوه ها و سبزی هایی مثل گل کلم، هویچ ،خیار، گوجه فرنگی و… استفاده کنید. همچنین از خشکبار مثل برگه زردآلو و کشمش نیز می توانید به عنوان میان وعده غذایی استفاده کنید.
    رژیم غذایی لاغری برای مادران شیرده

    رژیم غذایی لاغری برای مادران شیرده

  3. از سبزی هایی مثل کاهو،گوجه فرنگی ، جعفری، پیاز ، گل کلم، فلفل دلمه ای در ساندویچ های خانگی استفاده کنید.
  4. به جای استفاده از نان هایی که با آرد سفید تهیه می شوند ( مثل نان لواش، نان فانتزی) از نانهای سبوس دار استفاده کنید.
  5. غذا را آهسته و با آرامش میل کنید و کاملا آنرا بجوید.
  6. پس از سیر شدن بلافاصله سفره ی غذا را ترک کنید.
  7. سعی کنید وعده های اصلی غذا را حذف نکنید زیرا مردم بعد از حذف وعده های اصلی غذا ناچار به ریزه خواری می شوندو ریزه خواری موجب چاق شدن بیشتر می شود.
  8. زیر نظر پزشک، روزانه ورزش و پیاده روی کنید اما در انجام ورزش و فعالیت های بدنی زیاده روی نکنید.
  9. تا جایی که می توانید غذاها را سرخ نکنید و به صورت آب پز یا کبابی مصرف کنید.
  10. کمتر از شیرینی ها و کیک های خامه ای استفاده کنید.
  11. مرغ و ماهی را به جای سرخ کردن، تنوری یا آب پز کنید.
    رژیم غذایی لاغری برای مادران شیرده

    رژیم غذایی لاغری برای مادران شیرده

  12. از مواد غذایی پرچرب مثل کله پاچه و دل و قلوه کمتر استفاده کنید.
  13. از تنقلات پرچرب مثل پیراشکی استفاده نکنید. سیب زمینی را به جای سرخ شده ، تنوری میل کنید.
  14. در هنگام صرف ، غذا از مصرف نان به همراه برنج خودداری کنید.
  15. در مصرف میوه هایی که قند زیادی دارند مثل انگور، خربزه ، خرما، انجیر، توت و… زیاده روی نکنید.
  16. بیشتر از سه بار در هفته از تخم مرغ استفاده نکنید. چه به صورت تنها یا با کوکو و مواد غذایی دیگر.
  17. چربی گوشت را تا حد امکان قبل از چرخ کردن آن جدا کنید.
  18. مصرف نان های شیرین و شکلات و آب نبات را محدود کنید.
    رژیم غذایی لاغری برای مادران شیرده

    رژیم غذایی لاغری برای مادران شیرده

  19. از آب به جای نوشابه گازدار استفاده کنید.
  20. بهتر است با چای ، قند و شکر استفاده نکنید و به جای قند ، از توت و خرما و کشمش البته به میزان کم استفاده کنید.
  21. از مصرف کمپوت های میوه خودداری کنید. در صورتی که مایلید کمپوت میوه مصرف کنید، آنرا در منزل تهیه نمایید. برای این کار ، تکه های میوه را با مقدار کمی آب و بدون اضافه کردن شکر به مدت چند دقیقه بجوشانید و سپس یرای مصرف روزانه در یخچال نگهداری کنید.
  22. از گروه نان و غلات کمترین سهم یعنی ۷ سهم در روز استفاده کنید.
  23. برنج و ماکارونی را در وعده شام مصرف نکنید.
  24. به جای میان وعده هایی مثل بیسکوییت و نان و پنیر از میوه استفاده کنید.
  25. در سالاد به جای سس مایونز، ازآب لیمو یا نارنج و روغن زیتون استفاده کنید.
  26. نیم ساعت قبل از سرو ناهار یا شام ، یک لیوان آب بنوشید.
  27. قبل از صرف غذا سالاد البته بدون مایونز مصرف کنید.
  28. غذا را در ظرف های کوچک تر بکشید تا مقدار کمتری غذا بخورید.
  29. مواد غذایی را در جایی نگهداری کنید که قابل دید نباشد.
  30. از خرید و نگهداری شیرینی و شکلات در منزل خودداری کنید.

رژیم غذایی مناسب برای مادران لاغر شیرده و باردار چیست؟ یک رژیم غذایی صحیح چه اصولی دارد؟ با کلیک بر روی لینک ها پاسخ این سوالات را ببینید.

درباره نویسنده

فرناز سهیلی

فرناز سهیلی

فرناز سهیلی هستم؛ کارشناس مدیریت آموزش، نویسنده در سایت سیترین و چندین سایت پرمحتوای دیگر! دو سال است که در زمینه ی تولید محتوا فعالیت دارم و پس از مدت کوتاهی آنقدر به نویسندگی علاقمند شدم که فکر میکنم نمی توانم از نوشتن دست بردارم. از دیگر علایق من یادگیری چیزهای تازه است . هر چیزی که بتواند من را به چالش بکشد مسلماَ عاشق آن خواهم شد. یادگیری سئو ، موسیقی و فوتبال از چالش های جدید در زندگی من هستند.

دیدگاه خودتان را بنویسید.