شیر و فرآورده های شیری

شیر یک نوشیدنی مغذی و خوش مزه می باشد . شیر را اکسیر جوانی می گویند ، زیرا تحقیقات زیادی تأثیر مثبت شیر و فرآورده های شیری را روی سلامت و طول عمر بیشتر نشان داده اند. شیر غذای بسیار کاملی می باشد که حاوی بسیاری ویتامین ها ، مواد معدنی و مواد مغذی دیگر است.

برای فهم اهمیت شیر همین بس که خداوند غذای نوزادان را شیر قرار داده است تا نیاز مهم ترین دوران رشد انسان را برطرف سازد. این ماده ی غذایی می تواند، مواد مغذی مورد نیاز برای رشد را به  تنهایی تامین کند. شیر را می توان تنها ماده ی شناخته شده در طبیعت نامید که می تواند تمام نیاز بدن را به طور متعادل تأمین کند.

مصرف شیر و فرآورده های شیری به خصوص اقلام کم چرب آن برای استخوان ها بسیار مفید می باشد.کلسیم و دیگر مواد مغذی شیر، استخوان ها را تقویت می کند.

شیر و فرآورده های شیری قابل جذب ترین منبع کلسیم بین مواد غذایی است که مصرف آن برای انسان هیچ ضرری به دنبال ندارد.

توصیه های غذایی برای جذب بهتر کلسیم در بدن

شیر و فرآورده های شیری بهترین میان وعده ، دسر ، شام و صبحانه ی شناخته شده برای سلامتی انسان می باشند.

حذف نوشابه ها ، دسرهای چرب و شیرین و غذاهای بی فایده و چاق کننده و جایگزین کردن آنها با شیر، ماست ، دوغ ، نان و پنیر ، شیر میوه ، دسرهای شیری و دیگر فرآورده های شیری به خوبی می تواند سطح سلامتی انسان را بالا ببرد و از بیماری های خطرناک و چاقی جلوگیری به عمل آورد.

شیر و فرآورده های شیری

شیر و فرآورده های شیری

براساس تحقیقات در ایران ۹۰درصد مردم با کمبود دریافت کلسیم روبرو هستند که این موضوع سبب فاجعه ای بزرگ به نام پوکی استخوان و در نتیجه از کار افتادگی و یا مرگ می گردد.

شیر حاوی مواد زیر می باشد:
  1. حدود ۳٫۸ درصد چربی:

چربی شیر به راحتی هضم می شود و نقش عمده ای در تولید انرژی بدن دارد. انواع کم چربی شیر نیز وجود دارد که برای سلامتی انسان مفید ترند.

  1. حدود ۳٫۳ درصد پروتئین:

این پروتئین ها مسئول ساخت ، نگهداری و ترمیم بافت های بدن هستند و همان طور که می دانید باید در برنامه ی غذایی روزانه ی افراد به مقدار لازم دریافت شوند.

  1. حدود ۵ درصد لاکتوز:

قند شیر (لاکتوز) نام دارد و شیرینی ان یک سوم قند نیشکر است. بعضی از محققان بر این نظراند که لاکتوز مانند سایر قندها چاق کننده نیست و مصرف آن برای بیماران مبتلا به دیابت نیز مضر نیست.

  1. حدود ۱ درصد مواد معدنی:

مهم ترین مواد معدنی کلسیم ، پتاسیم ، فسفر و سدیم می باشند . ما میتوانیم به راحتی تمام کلسیم مورد نیاز بدن را از شیر و فراورده های شیری تأمین نماییم.

  1. حدود ۸۳٫۸ درصد آب: باقیمانده شیر را آب تشکیل می دهد.

همان طور که در زمان های گذشته ، مردم از لبنیات به عنوان ماده ی غذایی اصلی ، به میزان زیادی استفاده می کردند و شام آنها را نان و شیر و یا نان با ماست یا پنیر تشکیل می داده و یا شیر خوراک خوشمزه ای برای کودکان شان به حساب می آمده است ،  امروزه ما نیز باید از شیر و فرآورده های شیری استفاده نماییم و این مواد غذایی را بخش اصلی و جدا ناپذیر برنامه ی غذایی خود به حساب آوریم.

مردان از بدو تولد  یک دوران شیرخوارگی دارند، ولی زنان چهار دوران شیر خواری دارند:
  1. تولد و رشد
  2. حاملگی
  3. شیردهی
  4. بعد از ۳۵ سالگی

زنانی هنرمند هستند که بتوانند با شیر ، غذاهای متعدد و خوشمزه آماده نمایند و افراد خانواده را ترغیب به خوردن این گونه غذاها به جای ساندویچ ها ، پفک ، چیپس ، شکلات و .. کنند.

دوران نوجوانی مهم ترین دوره برای تقویت استخوان هاست. در این دوران استخوان ها سریع رشد می کنند و تأمین کلسیم از طریق شیر در استحکام آن ها بسیار مؤثر است. ولی مصرف کلسیم به یک دوره خاص محدود نمیشود بلکه باید در طول تمام زندگی مصرف شود !!

بهترین منبع کلسیم

شیر بهترین منبع کلسیم می باشد. شیر با داشتن مقدار زیادی کلسیم و نیز لاکتوز، سبب تآمین میزان زیادی کلسیم می شود. اگر با نوشیدن شیر مشکل دارید به پست عدم تحمل لاکتوز مراجعه کنید.

شیر و فرآورده های شیری به غیر از افزایش سلامت استخوان ها از آغاز کودکی تا سنین سالمندی ، می تواند به سلامت کلی انسان و قدرت زندگی او کمک کند. این مواد دارای اثرات درمانی زیادی برای بیماری های مختلف می باشد.

شیر ماده ای سحرآمیز برای آرامش روح و روان است ، به شما توصیه می شود شیر را به مقدار کافی و به صورت روزانه مصرف نمایید.

چه عواملی بر جذب کلسیم موثرند؟

ایا با مصرف کلسیم می توان از پوکی استخوان جلوگیری کرد؟

 

مواد غذایی دارای بیشترین کلسیم

مواد غذاییکلسیم ( میلی گرم)لاکتوز (گرم)
ماهی(۱۰۰گرم)۳۵۰-۴۵۰۰
سبزیجات (۱۰۰گرم)۱۰۰-۲۰۰۰
شیر کم چرب(یک فنجان)۳۰۰۱۱
ماست کم چرب(یک فنجان)۴۰۰۵
پنیر (۵۰گرم)۲۰۰۱-۳
بستنی(یک فنجان)۸۵۶

درباره نویسنده

فرناز سهیلی

فرناز سهیلی

فرناز سهیلی هستم، کارشناس مدیریت آموزش و برنامه ریزی درسی، مدیر و نویسنده وب سایت سیترین نویسندگی علاقه اصلی من بود و بسیار خوشحالم که با وجود سیترین محقق شد. بزرگترین درس من از زندگی این هست که هیچ کس به تنهایی موفق نمی شود و به یکدیگر وابسته ایم. از همه ی دوستان و همراهانم که با همدلی همراه من بوده اند، ممنونم.

دیدگاه خودتان را بنویسید.