مصرف کلسیم در تمام مراحل زندگی

افراد زیادی تصور می کنند که توصیه های پزشکی برای مصرف کلسیم فقط برای زنان باردار و یا سالمندانی است که علائم پوکی استخوان دارند، می باشد، در صورتی که چنین نیست و این تصور به کلی اشتباه و خطر آفرین است. داشتن یک رژیم غذایی با میزان کافی کلسیم برای تمام افراد صرف نظر از جنس و سن می باشد و مصرف کلسیم در تمام مراحل زندگی ضروری است.

به تمام خانواده ها توصیه می شود که غذاهای حاوی کلسیم را به مقدار کافی مصرف نمایند و استفاده از این مواد را به صورت یک عادت برای خود و خانواده شان در اورند.

نقش مادران در سلامتی کودکان

مادران نقش بسیار اساسی در سلامت کودکان خود دارند، عادت های غذایی انسان از کودکی شکل می گیرد. اگر والدین از تغذیه ی صحیحی برخوردار باشند و به کودک خود از ابتدا مواد مغذی و پرفایده دهند ، سطح سلامت این کودکان در آینده بسیار بالا خواهد رفت و احتمال بروز بیماری ها در او کم می شود.

اگر کودک شما عادت های غذایی نادرستی دارد؛ مثلا شیر و فرآورده های شیری مصرف نمی کند، باید به او اموزش داده شود و مصرف این مواد را برای انها خوشایند نماییم. به طور مثال از طعم دهنده های بی ضرر یا شیر میوه ها که مزه و طعم بهتری نسبت به شیر ساده دارند، استفاده نماییم تا کمکم مصرف شیر در کودکان به یک عادت درآید.

با فرزندانتان درباره نیاز مداوم بدن به منابع کلسیم ، صحبت کنید به آنها این نکته ها را به زبان خودشان بگویید که استخوان های انسان از کلسیم درست می شوند و اگر مواد غذایی حاوی کلسیم مصرف نکنند در آینده مانند اردک راه می روند.

مطمئن شوید که کودکان مخصوصاُ دختران ، کلسیم کافی برای ایجاد و استحکام توده ی استخوانی را دریافت نمایند زیرا استحکام استخوان ها در کودکی و نوجوانی اهمیت بسیار بیشتری نسبت به دیگر مراحل زندگی دارد.

شروع استفاده از کلسیم و منابع ان ، هر چه زودتر باشد حمایت مفیدتری در جهت ساخت هر چه بهتر بافت استخوانی در زمان رشد و تکامل است.

احتیاج به مصرف کلسیم در تمام سنین باقی می ماند و وظیفه ی ما استفاده از منابع غنی این ماده ی معدنی است.

همان طور که می دانید در کودکی ، نوجوانی و جوانی تشکیل توده ی استخوانی به اوج خود می رسدو معدنی شدن کافی دندان و استخوان در دوران کودکی اهمیت زیادی دارد. در سراسر دوران کودکی ، بلوغ و اوایل بزرگسالی، طول و قطر استخوان ها رشد کرده و سخت می شوند، تا به اوج توده ی استخوانی برسند.

اگر رژیم غذایی، حاوی مقدار کافی کلسیم و سایر مواد مغذی باشد، استخوان ها تا حدود ۳۰ سالگی به معدنی شدن ادامه می دهند.

هم چنین در سنین بالاتر نیاز به کلسیم حفظ شده و اگر کلسیم به مقدار کافی در دسترس نباشد و یا بنا به مشکلاتی بدن انسان نتواند ان ها را به خوبی جذب کند، کلسیم از استخوان ها باز جذب می شود و موجبات ابتلا به پوکی استخوان را فراهم می سازد.

در سنین سالمندی مقدار مصرف منابع غذایی کلسیم باید بسیار بیشتر از سنین کودکی و جوانی باشد زیرا سالمندی باعث ایجاد نقص در جذب کامل کلسیم می شود به این معنی که به طور مثال اگر به یک خانم ۵۰ ساله یک لیوان شیر بدهیم و همان مقدار شیر به دخترک ۱۰  ساله بدهیم، مقدار کلسیم جذب شده در دختر ۱۰ ساله ۲۰ تا ۴۰ درصد بیشتر از کلسیم جذب شده در خانم ۵۰ ساله است.

علائم کمبود کلسیم

تغییرات میزان کلسیم بدن مهم می باشد. به کمبود کلسیم خون هیپوکلسیمیا گفته می شود. کمبود کلسیم خون سبب تحریک مفرط سیستم عصبی و در نتیجه رعشه و لرزه ی ماهیچه ها ، اسپاسم و گرفتگی عضلات می گردد. یک نشانه ی هیپوکلسیمیا ، گرفتگی ماهیچه ی دست یا پا است که به ان کرپوپدال اسپام گفته می شود.

مصرف کلسیم در تمام مراحل زندگی

مصرف کلسیم در تمام مراحل زندگی

نشانه های کمبود شدید کلسیم خون عبارت اند از:
  • انقباض دردناک عضلانی
  • رعشه
  • تشنج
  • لقوه
نشانه های کمبود خفیف کلسیم خون عبارت اند از:
  • تپش قلب
  • کمر درد
  • دردهای استخوانی
  • بی خوابی
  • کرختی
  • قطع دوره ی قاعدگی

علائم اولیه  ابتلا به پوکی استخوان، خونریزی و التهاب لثه ها می باشد و سپس شکستگی استخوان اتفاق می افتد که علامت اصلی پوکی استخوان است.

توصیه های غذایی برای جذب بهتر کلسیم

 

درباره نویسنده

فرناز سهیلی

فرناز سهیلی

فرناز سهیلی هستم، کارشناس مدیریت آموزش و برنامه ریزی درسی، مدیر و نویسنده وب سایت سیترین نویسندگی علاقه اصلی من بود و بسیار خوشحالم که با وجود سیترین محقق شد. بزرگترین درس من از زندگی این هست که هیچ کس به تنهایی موفق نمی شود و به یکدیگر وابسته ایم. از همه ی دوستان و همراهانم که با همدلی همراه من بوده اند، ممنونم.

دیدگاه خودتان را بنویسید.