پیشگیری از حالت تهوع بارداری و استفراغ صبحگاهی در بارداری

در بخش قبلی از مجله ی بارداری و زایمان سیترین به روش های درمان ورم و سوزش سردل در بارداری اشاره کردیم. با ما همراه باشید تا روش های پیشگیری از حالت تهوع بارداری و استفراغ صبحگاهی را بیان کنیم.

در بیش از نیمی از بارداری‌ها ، تهوع و استفراغ رخ می‌دهد، البته بیشتر حالت تهوع است تا استفراغ. معمولاً تهوع و استفراغ از حدود هفته دوم آغاز و تا هفته ۱۶ بارداری ادامه می یابد البته امکان دارد پس از هفته ۱۶ نیز حالت تهوع و استفراغ ادامه یابد ، اما احتمال آن کم است و در صورت بروز این مسئله ، باید به ماما یا پزشک کنترل کننده بارداری مراجعه شود.

پیشگیری از حالت تهوع بارداری

پیشگیری از حالت تهوع بارداری

این حالت معمولاً در صبح ها، بیشتر است اما ممکن است در سرتاسر روز ادامه یابد علت آن تغییرات هورمونی طبیعی به وجود آمده در بدن به علت بارداری است.

با عمل به توصیه های زیر می توانید تا حدود زیادی تهوع و استفراغ دوران بارداری را کاهش دهید:

  1. ایجاد و حفظ روحیه مثبت و خوب در این دوران
  2. خوردن غذاهای خشک و سبک
  3. دوری از بوی مواد غذایی در حال طبخ
  4. از مصرف غذاهای چرب، سرخ کرده و پر ادویه یا هر غذایی که معده را تحریک می کند پرهیز کنید.
  5. از مایعات همراه غذا یا بلافاصله بعد از صرف غذا استفاده نکنید بلکه مایعات را بین وعده های غذایی مصرف کنید.
  6. از آنجایی که غذاها و مایعات سرد ، بیشتر از نوع گرم آنها قابل تحمل است ترجیحا غذاها و مایعات سرد میل کنید.
  7. به آرامی غذا بخورید.
  8. به مدت طولانی گرسنه نمانید.
  9. هر زمان که احساس خستگی کردید ، استراحت کنید.
  10. قبل از برخاستن از خواب، بیسکویت یا نان برشته خشک بخورید.
  11. خصوصاً بعد از غذا ، در هوای آزاد قدم بزنید.
  12. از فعالیت زیاد در صبح اجتناب کنید. اجتناب کنید.
  13. از بیدار شدن ناگهانی از خواب اجتناب کنید.
  14. هوای اتاق خواب را عوض کنید و خنک نگه دارید.

مواد غذایی که موجب کاهش تهوع و استفراغ بارداری می‌شوند :

این مواد غذایی موجب کاهش تهوع ، استفراغ در دوران بارداری می‌شوند:

مواد غذایی دارای ویتامین ۶ B

مواد غذایی دارای ویتامین ۶ B موجب کاهش حالت تهوع می‌شوند مواد غذایی زیر دارای مقدار زیادی ویتامین ۶ B هستند:

نان‌های سبوس‌دار، جوانه گندم ، گوشت ها به خصوص گوشت مرغ و ماهی و جگر ، قلوه، دل، سیرابی تخم مرغ، غلات و حبوبات، آجیل مثل گردو و بادام زمینی ، میوه ها و سبزیجاتی مثل هویج، گل کلم نخود فرنگی، اسفناج، کلم، گوجه فرنگی، سیب و موز.

پیشگیری از حالت تهوع بارداری

پیشگیری از حالت تهوع بارداری

نکته:

 اگر مواد غذایی دارای ویتامین ۶ B را بپزیم یا داخل فریزر بگذاریم ، مقدار زیادی از ویتامین ۶ B آنها از بین میرود.

کاهش تهوع با زنجفیل :

 مصرف زنجفیل موجب کاهش تهوع و استفراغ دوران بارداری می شود. زنجفیل را می توانید به صورت تازه، دم کنید یا پودرش را داخل چای حل کنید و بخورید. همچنین کپسولش را هم می توانید مصرف کنید اما بهترین حالت استفاده از دم کرده زنجفیل تازه است. مادران باردار نباید در مصرف زنجفیل زیاده روی کنند زیرا مصرف بیش از اندازه آن ، در دوران بارداری مضر است.

اگر با مصرف مواد غذایی دارای ویتامین ۶ B و زنجفیل ، حالت تهوع دوران بارداری برطرف نشود ، مادر باردار باید زیر نظر پزشک دارو مصرف کند و در موارد شدید در بیمارستان بستری شود و سرم وصل کنند.

پیشگیری از حالت تهوع بارداری

پیشگیری از حالت تهوع بارداری

اطبای طب سنتی تهوع ،استفراغ دوران بارداری را چگونه درمان می کنند ؟

اطبای طب سنتی معتقدند علاوه بر زنجفیل ، مصرف انار و رب انار موجب کاهش حالت تهوع در مادران باردار می شود. همچنین سیب رنده شده‌ای که قهوه‌ای شده و در یخچال کند شده است نیز توصیه می شود. همچنین بعضی از اطبای طب سنتی مصرف سیرابی و آب آن را که با لیمو کمی ترش شده برای کاهش و ویار بارداری توصیه می‌کنند که البته نباید در مصرف آن زیاده‌روی شود سیرابی و آب آن در زمان ویار  ، بهتر است که خنک مصرف شود.

پیشگیری از حالت تهوع بارداری

پیشگیری از حالت تهوع بارداری

توصیه هایی به خانمهای دارای حالت تهوع در بارداری

اگر حس می کنید که برای خوردن غذا هیچ اشتهایی ندارید ، برای اینکه ضعیف نشوید و مواد غذایی لازم به شما و کودکتان برسد می توانید به توصیه های زیر عمل کنید:

  • هر روز چند تا بادام را در آب خیس کنید تا پوستش کنده شود و با مغز پسته و گردو و کنجد مخلوط کنید و به مقدار خیلی کم به آن اضافه کنید عسل اضافه کنید . (سعی کنید عسل را در دوران بارداری به مقدار کم مصرف کنید زیرا مصرف مقدار زیاد عسل در دوران بارداری ممکن است مضر باشد). این مخلوط را در یخچال بگذارید و هر چند ساعت یکبار کمی از آن میل کنید.
  • آبمیوه را داخل فریزر بگذارید و وقتی شروع به یخ زدن کرد و حالت یخ شل را در ظرف پیدا کرد، مصرف کنید.
  • هسته چند عدد خرما را در آورید و روی خرماها کمی گلاب بپاشید و در یخچال بگذارید و روزانه مصرف کنید.

مطالعه ی روش های پیشگیری از مسمومیت غذایی در دوران بارداری به شما مادران عزیز توصیه می گردد.

درباره نویسنده

فرناز سهیلی

فرناز سهیلی

فرناز سهیلی هستم؛ کارشناس مدیریت آموزش، نویسنده در سایت سیترین و چندین سایت پرمحتوای دیگر! دو سال است که در زمینه ی تولید محتوا فعالیت دارم و پس از مدت کوتاهی آنقدر به نویسندگی علاقمند شدم که فکر میکنم نمی توانم از نوشتن دست بردارم. از دیگر علایق من یادگیری چیزهای تازه است . هر چیزی که بتواند من را به چالش بکشد مسلماَ عاشق آن خواهم شد. یادگیری سئو ، موسیقی و فوتبال از چالش های جدید در زندگی من هستند.

دیدگاه خودتان را بنویسید.